کد خبر: ۱۴۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پریچهر پورانصاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه طول دوره بارداری در انسان ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته است، گفت: اغلب زنان باردار که کاندید زایمان طبیعی هستند، در فاصله ۳۹ تا ۴۰ هفته زایمان می‌کنند اما در حدود ۱۰ درصد آنان ممکن است حاملگی فراتر از ۴۰ هفته ادامه پیدا کند که حداکثر تا ۴۲ هفته باید انجام شود.

این فلوشیپ زنان و زایمان افزود: گاهی به دلایل مختلفی نظیر بیماری، نداشتن شرایط زایمان طبیعی، مشکلات مادر و جنین و مواردی از این قبیل زایمان به تجویز پزشک به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌گیرد. اما این زایمان برنامه ریزی شده نیز در پایان ۳۹ هفتگی حاملگی توصیه می‌شود و هر گز قبل از ۳۹ هفته توصیه نمی‌شود.

به گفته پورانصاری، بچه‌هایی که زودتر از ۳۹ هفته تمام و بدون اندیکاسیون یا مورد اورژانسی متولد می‌شوند، معمولاً در معرض یک سری عوارض به ویژه عوارض تنفسی و سندرمی به نام دیسترس تنفسی قرار می‌گیرند که این سندرم اغلب در نوزادانی که بین ۳۷ هفته تا ۳۹ هفته متولد می‌شوند، بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه عوارض تنفسی ایجاد شده گاهی منجر به بروز عوارض ماندگار در نوزاد می‌شود اظهار کرد: گاهی این دیسترس تنفسی بسیار مقاوم به درمان است و به درمان‌های رایجی که برای این نوزادان انجام می‌شود پاسخ نداده و متأسفانه منجر به مرگ نوزاد می‌شود.

پورانصاری ضمن هشدار به والدین تاکید کرد: از دخالت و دستکاری در زمان زایمان مگر در موارد اورژانسی که ادامه حاملگی برای جان مادر و جنین خطر دارد باید جدا اجتناب کرد.

فلوشیپ زنان و زایمان بیمارستان شهدای تجریش با بیان این مطلب که زایمان زودتر از ۳۹ هفته به هیچ وجه توصیه نمی‌شود گفت: متأسفانه این روزها باب شده والدین می‌خواهند تاریخ تولد فرزندشان را یک زمان و روز خاصی قرار دهند که اگر سن بارداری کمتر از ۳۹ هفته کامل باشد اصلاً کار پسندیده‌ای نیست و کاملاً غیر علمی است و اصلاً توصیه نمی‌شود.

وی ضمن هشدار به والدین، خاطرنشان کرد: عوارض تنفسی که در نوزادان نارس ایجاد می‌شود علاوه بر اینکه ممکن است باعث بروز عوارض ماندگار و ناتوانی در نوزاد شود، بار اقتصادی سنگینی برای خانواده و اجتماع در بر خواهد داشت و گاهی نیز ممکن است منجر به مرگ نوزاد شود.

عوارض زایمان زودرس برای مادر و نوزاد

ایسنا نیز در این زمینه نوشت: در راستای تشریح عوارض دستکاری تاریخ زایمان، دکتر ناهید خداکرمی، رییس انجمن مامایی کشور گفت: پروسه بارداری یک پروسه فیزیولوژیک است که ممکن است تا ۴۱ هفته طول بکشد. گاهی اوقات نیز اگر از ۳۸ تا ۴۰ هفته علائم تولد وجود داشته باشد، دال بر رسیدگی به زمان زایمان است که با درد زایمان همراه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تولدی را نمی‌توان به تاخیر انداخت، اظهار کرد: هیچکس نمی‌تواند زمانی که فرمان تولد توسط مغز مادر صادر می‌شود جلوی آن را بگیرد، پس برای دستکاری تاریخ تولد این امر شدنی نیست. اما، برای زودتر به دنیا آوردن نوزاد می‌توان به وسیله سزارین و برخی داروها تولد را زودتر انجام داد.

خداکرمی تاکید کرد: اگر این اتفاق بدون دلیل پزشکی و علمی انجام شود، ضرر آن برای زندگی آینده‌ نوزاد بسیار زیاد است و برای مادر هم عوارض زیادی دارد. توصیه تمام محققین این است که یک مادر آگاه که به سلامت خود و فرزندش اهمیت می‌دهد، باید اجازه دهد خود بچه علامت تولد را بدهد و به صورت طبیعی به دنیا آید؛ مگر آنکه مشکل پزشکی متوجه مادر باشد.

تاریخ های لاکچری و یک فاجعه علمی

رییس انجمن مامایی کشور گفت: اینکه در کشور ما برخی تمایل دارند فرزندشان در تاریخ‌های لاکچری به دنیا بیاید یک فاجعه علمی است؛ چون یک پدر و مادر باید بهترین کارها را برای فرزندانشان انجام دهند. حال اگر بخواهند فرزند خود را تنها به خاطر یک عدد، زودتر متولد کنند یعنی سلامت فرزند برایشان مهم نیست. آینده و سلامت کودک نباید به واسطه دستکاری تاریخ تولد تحت تاثیر قرار گیرد. از طرف دیگر سزارین زودرس بدون علائم زایمان می‌تواند آینده نوزاد را با بیماری گره بزند. بیماری‌های دیابت، آسم، بیش‌فعالی و... از عوارض زایمان زودرس برای فرزند است.

خداکرمی به عوارض سزارین زودرس برای مادر اشاره کرد و ادامه داد: این احتمال به وجود می‌آید که مادر در زایمان بعدی دچار چسبندگی جفت شود، خونریزی‌های وحشتناکی تجربه کند، رحم از دست برود و ... . بنابراین یک مادر و پدر فهمیده هرگز اجازه نخواهند داد که جز در تاریخ معینی که تیم درمان تشخیص می‌دهد، کودکشان به دنیا بیاید.

وی درباره افزایش آمار زایمان در تاریخ‌های خاص هم گفت: من آمار دقیق ندارم اما آنچه که از شواهد به دست می‌آید بیانگر آن است که تعداد زایمان‌ها در این تاریخ‌های خاص افزایش می‌یابد و این برای جامعه علمی کشور شایسته نیست و نشان می‌دهد مداخلات ما در تولد بچه‌ها زیاد است. حتی یک ساعت زندگی داخل رحمی برای جنین با ارزش است و ما اجازه نداریم بدون دلیل پزشکی حتی برای یک یا دو روز بچه‌ای را زودتر به دنیا بیاوریم.

خداکرمی همچنین گفت: سزارین روش مفیدی است اما تنها برای ۱۵ درصد از مادران و نوزادانی که فاکتورهای خطری همچون تنگی لگن، دیابت و... برای زایمان طبیعی آنها وجود داشته باشد.

لزوم فرهنگسازی بیشتر در امر زایمان

دکتر فیروزه بلاش، متخصص زنان و زایمان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا نیز با اشاره به اینکه به کرات شاهد تقاضای مادر برای زایمان در تاریخ‌های خاص بوده است، گفت: متاسفانه چند وقتی است که حواشی زایمان برای عده‌ای از اصل آن مهم‌تر شده است؛‌ یعنی سلامت خودشان و بچه در درجه دوم اولویت قرار می‌گیرد و حواشی همچون رُند شدن تاریخ تولد، انتخاب آتلیه عکاسی و... به دغدغه آنها بدل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تاریخ تولد بچه‌ نیز با چشم و هم‌چشمی همراه شده و رُند شدن تاریخ تولد اهمیت پیدا کرده است. از نظر فیزیولوژی حاملگی ۴۰ هفته کامل است و برای افرادی که لازم است سزارین انجام شود در هفته ۳۹ این اطمینان را داریم که تکامل ریه جنین صورت گرفته و سزارین را می‌توان انجام داد. البته در موارد خاص که مادر مشکل زمینه‌ای داشته باشد، شاید زایمان را زودتر انجام دهیم؛ اما در حالت عادی باید طول دوره حاملگی طی شود.

کامل نشدن ریه، مهمترین عارضه زایمان زودرس

متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، شایع‌ترین عارضه زایمان زودرس را کامل نشدن بافت ریه نوزاد عنوان کرد و گفت: ممکن است بچه در ظاهر مشکلی نداشته باشد اما اگر ریه تکامل نیافته باشد، مجبور به بستری کردن نوزاد می‌شوند که این پروسه برای نوزاد پردردسر و مشکل است.

بلاش گفت: وقتی نوزاد زودتر به دنیا می‌آید وزن کمتری هم خواهد داشت که این موضوع هم در نگه‌داری بچه و یا عوارضی مانند زرد شدن تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر ممکن است در پروسه شیردهی نتواند ارتباط درستی با مادر برقرار کند و مجبور به استفاده از شیرخشک شود.

وی افزود: وقتی در تاریخ خاصی تعداد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد؛ در حالی که توان بیمارستان از نظر پرسنل، امکانات و... تغییری نکرده است، رسیدگی‌ها نیز کاهش می‌یابد و اتفاقات ناخوش‌آیند ممکن است برای مادر پیش ‌آید. وقتی در بیمارستانی که گنجایش ۱۰ تا سزارین در روز دارد تا ۲۵ سزارین انجام شود، ممکن است رسیدگی کامل انجام نشود و یا اگر مادر دچار عارضه‌ای در حین یا پس از زایمان شود، رسیدگی به موقع دریافت نکند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پاسخ به این سوال که آیا با اعمال ممنوعیت انجام زایمان غیراورژانسی می‌توان از دستکاری تاریخ تولد جلوگیری کرد یا خیر، گفت: در این سال‌ها به کرات شاهد دور زدن محدودیت‌ها بوده‌ایم و همین امر نشان می‌دهد ما بیشتر نیازمند فرهنگسازی هستیم.

وی گفت: از طرف دیگر به نظر من در موضوع زایمان در تاریخ ۹۹/۹/۹ اندکی رسانه‌ها هم زیادی به آن پرداختند؛ عنوان تیترهایی مثل جلوگیری از زایمان در ۹۹/۹/۹ باعث افزایش حساسیت‌ها می‌شود و حتی کسانی هم به این موضوع اهمیت نمی‌دهند، برایشان مهم می‌شود که در این تاریخ زایمان کنند. برخی هم نقش واسطه‌ای برای بردن بیمار به بیمارستان خاصی دارند که کسب سود می‌کنند. این در حالی است که ما هم به عنوان پزشک نمی‌توانیم اگر زن بارداری حتی با کمترین علائم به ما مراجعه کرد، به او بگوییم برود و روز دیگری بیاید. چون ممکن است مشکلی او و فرزندش را تهدید کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار